Sunday, August 16, 2009

~live, love, laugh~



Da lucky words for 2day is ‘KAWAN’. Kawan, buddy, sahabat, peng you, member, rakan, geng, tomodachi… or what ever you want to call it.


Ok, now let talk about KAWAN.


The main reason aku choose to write about friend is 4 me I really need them in my life bcoz they always wit me through thick n thin. Since most of you guys are my friends, samaada real life or kita kenal kat internet. So, most probably you guys interested to know what I going to write about you. Bijak kan aku. Another reason is, I believe everybody busuk2 pun have at least one friend. So, since everybody ada kawan, you guys surely akan connected dengan tulisan ini and akan ada idea sendiri untuk setuju atau tak dengan idea aku.


Ok, first let define friend. Susah ni, difficult to exactly create a way to justify somebody as our friend or not. Maybe base on information, if we knew something about that person and vice versa, then boleh consider sebagai kawan. Of cause, information tu maksudnya nama, asal mana, kerja, etc.

Ramai percaya kawan berbeza dengan sahabat. Sahabat adalah teman sehidup semati. Sanggup bersusah payah dan menempuh segala onak dan duri dalam kehidupan. Walaupun kadang-kadang onak dan duri yang betul-betul pun kita tak pernah jumpa.


Tapi pada aku, insan yang sanggup bersusah payah dengan aku bukan lah teman sejati atau sahabat. Siapa yang bergembira ketika aku berjaya adalah sahabat sejati. Pelik? Betul… allow me to explain. Rakan-rakan sekampus semuanya sanggup membantu aku jika aku menghadapi masalah. Tapi adakah mereka akan turut gembira jika aku dapat dekan (I mean kalau…hehehe) ? Maybe majority yang baik dengan aku akan tumpang gembira, but some surely akan rasa tak puas hati. Nampak tak arah tujuan tulisan ini? Lagipun, everybody knows, true friend will help others in trouble. Bukan rahsia lagi, jadi ramai kawan-kawan yang sanggup jadi pelakon amatur semasa membantu kita. So bantuan semasa susah bukan lagi kayu pengukur yang terbaik untuk zaman sekarang.


Our society, especially Malays terkenal dengan sifat hasad dan dengki. Aku sanggup potong jari jika jangkaan aku salah tapi aku pasti jika aku berjaya, there must be some of my friends tak suka. Or at least iri hati dengan kejayaan aku. Aku percaya aku pandai menilai orang, and rasanya there are a lot people also believe they good at this skill. Ramai yang confident mereka pandai menilai manusia lain. Funny right, kalau semua orang pandai menilai diri orang lain, there will be no war, fighting, cerai berai and all other negative stuff.


Pada aku bila once dia jadi kawan, seumur hidup dia adalah kawan aku. Tak kira kalau dia perompak ke, perogol ke atau pernah wat palat kt aku.


Tak adil jika aku judge kawan aku samaada mereka sahabat aku atau tidak, sedangkan aku sendiri tak pasti samaada aku layak jadi sahabat kepada diantara mereka. To be honest, aku rasa aku cuma layak jadi sahabat kepada not more than 5 of my friends. The rest, sorry to say, I not really sure. Using the same method, for this less than 5 person, if anything good happen to them, aku akan gembira yang teramat sangat. Seriously, aku tidak rasa sedikit dengki atau tak sedap hati. Regardless they deserve or not that success, aku tetap gembira. Samaada mereka buat jahat untuk mencapai kejayaan itu, atau mereka menipu atau apa sahaja cara. Selagi mereka gembira aku gembira. Full stop. Kenapa yang lain aku tak berani anggap aku sahabat mereka? Since aku pun dah terkena penyakit dengki dan busuk hati, maybe tak kritikal sampai kena masuk ICU, but once a while aku kena pergi bersihkan hati.


Ada juga orang cakap, iri hati dan dengki sesama rakan ada bagusnya. Especially for student mcm aku, that jealousy will motivate them to work harder and compete among themselves. Bullshit…! There are no such things as positive jealous atau dengki yang membawa kebaikan. If you brilliant enough, anda sendiri sedar anda perlu buat yang terbaik untuk mencapai kejayaan. Tak kira masa study atau masa kerja. Just give your best and berdoa for God blessing. This jealousy and hasad dengki seriously nonsense. Human is a weak creature, hasad dengki ini jika diamalkan dari muda, sampai ke mati akan kekal dalam diri. Mungkin masa belajar sekolah dan university semaikan hasad dengki untuk motivate diri and beat classmate dalam exam. Then, bila dah kerja akan bersaing dengan rakan sekerja, sekali lagi sifat hasad dan dengki itu dipupuk agar bekerja lebih keras, kononnya. Mungkin ia dapat membantu, tapi kalau dah sebati dalam diri, sifat tu dah jadi darah daging, it will influence every move and steps you make, tak kira masa kerja atau dimana-mana. You will not satisfy with what ever already in your plate, dan akan tak sedap hati bila orang lain berjaya, tak kira lawan atau kawan baik sendiri.

From there you will be able to evaluate yourself, kau sahabat, teman, kawan, member, kenalan atau musuh aku? (aku tak rasa aku ada musuh, since aku ni manusia baik, hakhakhak klau ada pun wut 2 do kan hard for us 2 make all of them satisfied).


Aku namakan paragraph ini sebagai conclusion, bukan kesimpulan. So, aku nak conclude please appreciate our friendship with anybody around us regardless how low we rank them and how high we think our status. Jangan sekali-sekali masukan sifat dengki dalam hubungan dengan kawan-kawan. Kalau terpaksa, tolong letakan sifat dengki tu dalam drawer or dalam beg pergi class. Another thing, kalau dah lama tak contact kawan-kawan apalah salahnya sent sms or email sekadar bertanya khabar.



:: we are not biological sisters ::
:: maybe we have different blood type ::
:: but we have only 1 story ::



:: i give a lot of burden 2 him ::
:: but he always lend me his ear 2 hear all my silly stories ::
:: our status?? best buddy lorrr ::

p/s: 4 all my frenz, even ur name not stated here i will always luv u coz 4 me without u guys i'm nothing n ur name alwayz deep in my heart. may Allah bless u n ur live....mmuacckss

No comments:

Post a Comment